Kritisk tenking og argumentasjon er grunnleggende i Argument-programmene. Elevene utvikler evnen til kritisk analyse av tekst, bygge opp egen argumentasjon og samtale med kritisk refleksjon. I prosjektet er det utviklet to plakater som veiledere i arbeidet med kritisk tenking. Til hver plakat er det utarbeidet en video.
Den første plakaten introduserer en enkel modell, og er beregnet for 8. trinn. Den andre er komplett, og er tenkt for 9. og 10. trinn. I videoene forklarer professor Stein Dankert Kolstø elementene fra plakatene, illustrert med eksempler.
I sin masteroppgave utviklet Anniken Stina Tysse et vurderingverktøy til hjelp for planlegging av undervisning i kritisk tenkning i naturfag og vurdering av elevprodukter analyser av videoopptak fra en åttende klasse: Kjennetegn på elevers måloppnåelse innen kritisk tenkning i naturfag. Dimensjonene i verktøtyet er tilpasset elevers nivå og nivåer for lav, middels og høy måloppnåelse ble utviklet.
Forenklet modell
I den første videoen leser vi sammen et innlegg fra en skoleelev om behandlingen av dyr i zoologisk hage.

Komplett modell
Denne videoen tar utgangspunkt i medieinnlegg fra ungdomspolitikere, om atomkraft.
