For lærer
Mål
Vurdere kritisk hvilke tiltak som kan påvirke den enkeltes kosthold til å være mer sunt og/eller klimavennlig.
Her skal dere vurdere hvem som skal ta hvilket ansvar for at folk kan velge sunn og klimavennlig mat. Dette inkluderer tiltak fra staten.
5a. Hvem kan styre hva vi spiser
Hva kan det enkelte menneske gjøre for at kostholdet er bra for helsen og klimaet? Hva kan staten gjøre? Staten gjør allerede noe (sukker- og alkoholavgift, støtte til bønder mm.). Virker tiltakene som ønsket? Hvem har størst påvirkningskraft og størst ansvar?
5b. Lage forslag til regler (individuelle) og avgifter/forbud (statlige)
Lag forslag til regler og avgifter som skal gi mer helse og/eller minske klimabelastning. Dere kan fokusere mest på hva staten kan gjøre, hva individet kan gjøre, eller begge deler. Velg konkrete eksempler og lag argument som dere kan legge frem foran klassen.
For lærer
Hva er et argument?
Tid: Opp til 1 time.
Kort tenk-par-del aktivitet: Hva tenker du på når du hører ordet «argument»? Gruppering av ideer på tavlen. Og kort diskusjon eller utgreiing om ideene.
Smågrupper: Del ut to artikler med ulikt syn på mat og kosthold.
Oppgave: Identifisere påstand (tegn ring rundt) og faktaopplysninger / begrunnelser (sett strek under).
Deling: Alle grupper bidrar med noen synspunkt og fakta hver.
Klassediskusjon: Hvilke fakta brukes til å støtte påstander/meninger? Felles identifisering av definisjon og eksempler på argument.
Eksplisering av kritisk tenkning: Litt om analyse og vurdering av argument: Når noen vil overbevise andre om sine synspunkt, prøver de å begrunne synspunkt / meningene med å legge frem fakta. For å finne ut om meningen er godt begrunnet er det lurt å finne ut hvilke fakta de støtter den med, og så sjekke om de faktaene kan stemme.
NB! Store studier har funnet at det viktigste enkeltgrepet for å forbedre elevers kritiske tenkning er å eksplisere kritisk tenkning i undervisningen.
For lærer
Hva er kritisk tenkning? Hvordan er en kritisk tenker?
Tid: Opp til 1 time.
Kort tenk-par-del aktivitet: Hva tenker du på når du hører begrepet «kritisk tenkning»? Gruppering av ideer på tavlen. Og kort diskusjon eller utgreiing om ideene.
Smågrupper: Del ut støttestruktur for kritisk tenkning del 1 (ev. vis første side på tavlen).
Side 1 av denne powerpointen.
Tilgjengelig her også: Kritisk tenkning, klasseromsposter.
Oppgave: Tenk to minutter individuelt på mulige eksempler der man tar i bruk ferdigheter i kritisk tenkning. Tenk også på eksempler på egenskaper og holdninger som en kritisk tenker burde ha.
Diskuter videre i grupper.
Deling og klasseromsdiskusjon: Gruppene bidrar med eksempler på bruk av ferdighetene, og med eksempler på egenskaper/disposisjoner. Skrives opp på tavlen, og diskuteres.
Eksplisering av kritisk tenkning: Del 2 (side 2) av støttestruktur for kritisk tenkning presenteres, forklares, og diskuteres. Denne kan med fordel henges opp i klasserommet, og bli utdelt til elevene til støtte gjennom hele prosjektet.
NB! Store studier har funnet at det viktigste enkeltgrepet for å forbedre elevers kritiske tenkning er å eksplisere kritisk tenkning i undervisningen.