Gruppene lager problemstilling og argument
Dere skal nå:
- Lage en folder som skal overbevise lesere slik at de følger deres forslag til anbefalinger som skal minke resistensproblemet.
- ELLER: Lage videoinnslag dere kan ha med på legekontor: «Hva burde en lege si til en pasient som ønsker antibiotika?» Dere må ha med fagordene bakterier, antibiotika, ….
- ELLER: Lage en kampanje: hvordan få andre til å følge anbefalingene? Ungdom eller foreldre som målgruppe?
Bestemme målgruppe
Dere skal argumentere for noen anbefalinger. Diskuter først hvem dere vil prøve å overbevise. Kanskje ungdommer? Foreldre med barn? Leger? Politikere? Andre? Ta kontakt med lærer og få godkjenning av målgruppe innen oppsatt frist.
Velge anbefalinger og lage begrunnelser
Velge anbefalinger og lage begrunnelser som kan overbevise:
- Velg noen anbefalinger for hvordan vi skal bruke antibiotika.
- Dere skal lage en kampanje, video, folder eller rapport med anbefalinger og begrunnelser.
- Husk å bruke ting dere har lært om bakterier, antibiotika og resistens når dere skal lage overbevisende argument.
- For hver regel dere har foreslått, fortell hvor sikker dere mener fakta i begrunnelsen deres er, og hvor pålitelig dere mener kilden til faktaene er.
Deling og diskusjon
Deling og diskusjon av argument i klassen:
- Noen grupper blir bedt om å dele en regel og begrunnelse (dvs. argument for regelen). Felles diskusjon av kjennetegn på gode argument.
- Medelever gir konstruktive innspill på presenterte argument: Hva syntes du var bra i argumentet til gruppen? Hva er du kritisk til?
- Videre arbeid med å forbedre gruppens argument.
For lærer
Deling etter kort tid:
- Noen grupper blir bedt om å dele en regel og begrunnelse (dvs. argument for regelen). Felles diskusjon av kjennetegn på gode argument.
- Lærer tydeliggjørfor hver deling: Oppbygging av argument med eksempler i elevenes forslag. Lærer påpeker hvordan noen av elevenes begrunnelser kan være kritiserbare og utfordrer alle til å jobbe videre og lage tydelige argument der de også peker på styrker i begrunnelser, slik at de som leser gruppens rapport får tillit.
- Medelever gir konstruktive innspill på presenterte argument: Hva syntes du var bra i argumentet til gruppen? Hva er du kritisk til? (jf. two stars and a wish?)
Kritiske spørsmål som lærer kan spille inn der det passer (modellering):
- Finnes det faktainformasjon som støtter at anbefalingen kan minke problemet med utvikling av resistens?
- Finnes det faktainformasjon som tyder på at anbefalingen ikke kan minke problemet med utvikling av resistens?
- Hva vet dere om påliteligheten til faktainformasjonen dere bruker?
- Kan anbefalingen dere foreslår gjelde for alle, alltid? Må det være unntak?
- Har anbefalingen noen negative virkninger?
- Hvordan vil forskjellige brukergrupper reagere på denne regelen? Tenk på foreldre med små barn, folk som skal ta operasjoner, eldre med dårlig immunforsvar eller de som trenger hjelp nå, og ikke kan vente på alternative løsninger.
Videre arbeid med overbevisende argument
- Forbedring av argument: Nye runder med deling fra en eller to grupper? Elever er hverandres kritiske venner. Lærer utfordrer med spørsmål som samtidig gir trening i kritisk vurdering.
Ferdigstille rapport eller presentasjon
Presentere resultater og gi hverandre tilbakemelding på hvor overbevisende argumentene er.
For lærer
Presentere resultater
- Plakat i gangen? Hvordan dele videoer? Presentere i klassen?
- La gruppene vurdere hverandres produkt skriftlig (sterke og svake sider ved argument)?
Gi gruppene en mal som kan fremme gjennomtenkt tilbakemelding? Et argument de likte. Hvorfor var argumentet overbevisende?
Publisert 30.08.2021 –
sist endret 13.09.2021