4a. Artikler og anbefalinger
Les hver deres artikkel, og skriv ned to eller flere anbefalinger du finner til hva som kan gjøres for å unngå utvikling av antibiotika-resistens. Skriv også litt om begrunnelsen de gir for anbefalingene.
Trening i kritisk vurdering: Velg et forslag dere ikke synes er så godt, og forklar to ting dere mener gjør argumentet dårlig.
Deling og kritikk i klassen av forslag dere har funnet: Hva gjør at noen av forslagene er gode? Hva gjør at noen av forslagene er dårlige?
For lærer
Lærer viser klipp fra ulike medieoppslag og forslag som gis der.
- Bruk de utdelte artiklene til å lage en liste med ting som blir foreslått for å unngå antibiotika-resistens.
Trening i kritisk vurdering, innledning:
- Velg et forslag dere ikke synes er så godt, og forklar to ting dere mener gjør argumentet dårlig.
Delingsøkt i klassen – med mål om at alle elever får kjennskap til flere mulig tiltak, samt trening i å vurdere disse kritisk.
- Deling av lister over mulige tiltak mot resistensutvikling. Lærer noterer forslag på tavlen.
- Deling av kritikk av forslag.
Lærer utfordrer grupper og klassen til å svare på spørsmål som innebærer trening i kritisk vurdering:
- Handler forslaget om hvordan hindre utvikling av resistente bakterier, eller er det egentlig om noe litt annet?
- Finn faktaopplysninger som presenteres som støtte for forslaget.
- Hvor logisk er forslaget, sett i lys av faktaopplysningene? Forklar eventuelt hva som ikke er helt logisk?
- Hvor sikre eller usikre er faktaopplysningene? Hvilke opplysninger støtter korrektheten av faktaopplysningene?
- Hva er kildene til faktaopplysningene? Gi argument for at kildene sannsynligvis er pålitelige. Gi argument for at kildene kanskje ikke er helt pålitelige.
- I hvilke situasjoner kan det tenkes at forslaget ikke vil ha effekt?
Felles diskusjon av hva som gjør forslag (argument) dårlige. Lærer oppsummerer svakheter i argument og forklarer verdien av kritisk tenkning som ferdighet og som holdning.
4b. Etiske konsekvenser
Alle gruppene får en av anbefalingene på tavlen: Hva kan være mulige negative konsekvenser hvis anbefalingen følges? Vil flere bli syke? Bli usikre? Eller…?
Deling i klassen av tanker og funn om mulige negative konsekvenser av tiltak mot økt antibiotikaresistens.
For lærer
Lærer oppsummerer om viktigheten av å tenke igjennom både positive og negative effekter av anbefalinger.
Publisert 30.08.2021 –
sist endret 13.09.2021