Kan vi erstatte vindturbiner med solceller, her i Norge?
For lærer
Lærerveiledninger er skrudd på og vises der de finnes i slike bokser som denne.
På denne siden blir du invitert til å være med på å utforske spørsmålet:
«Kan vi erstatte vindturbiner med solceller, her i Norge?» Du finner forslag til aktiviteter og testing, og til hvordan du kan bygge opp argument for og imot.
For lærer
Undervisningsløpet har tre faser som svarer til fasene i ARGUMENT-modellen og inneholder dette:
Du legger selvsagt vekt på det du mener er riktigst og mest nyttig for dine elever.
Et enkelt forslag til læringsløp, elementer og tidsbruk:
Enkelt sagt kan elevene møte læringsprogrammet slik:
1 Filmer og fakta om energi og klima (vi trenger mer fossilfri energi). Filmer, finne ut
2 Det er uenighet om hvor energien skal komme fra (vindkraft land/hav, vannkraft, importert kraft…) Diskusjon
3 Spørsmål å finne ut av: kan vi bruke solceller, og er solceller på vår skole en god idé? Diskusjon, detaljnivå etter nivå/vekting)(flere skoler selge strøm fra eget solcelleanlegg, eller er selvforsynte store deler av året[Charlottenlund, Vestsiden])
4 Praktiske aktiviteter: eksperimentere med solceller, finne ut hvor mye de leverer, hvordan de skal settes opp (vinkling, retning), underskelser av solinnstråling, av skoletaket og lokale solforhold.
5 Diskutere i plenum, og legge frem forslag om energitiltak.
Elevene arbeider to eller flere sammen, kommer med egne forslag, designer sine egne undersøkelser. Det er ofte deling av ideer og resultat mellom grupper, og i plenum.
Det går selvsagt fint å enddre på rekkefølgen, og vekte elementene ulikt. Elevenes egne forslag og funn, og delingsøktene, er sentralt
Arbeidsmåter for kritisk tenkning og argumentasjon i ungdomsskolen
Om ARGUMENT
Argument-metoden er resultatet av et forskningssamarbeid mellom Bergen kommune, Høgskulen på Vestlandet og Universitetet i Bergen. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd.