For lærer
Lærerveiledninger er skrudd på og vises der de finnes i slike bokser som denne.For lærer
Innledning
Argument er et program som vil stimulere elevens egen aktivitet i læringen. Læringsløpet om søvn gir rik anledning til kritisk tenking, argumentasjon, forståelse og dybdelæring på fagfelt som fysiologi, kropp og helse, livsmestring, kritisk tenking og argumentasjon.
Oppbyggingen av læringsløpet er basert på den didaktiske modellen i ARGUMENT. og inneholder dette:
I de foreslåtte aktivitetene og metodene er vi alltid på et nivå i den grafiske modellen, som igjen er støttet av teksten på nettsiden.
Søvn er et viktig felt i livet der elevene i vår aldersgruppe får mer og mer selvbestemmelse. Forskning viser – som vi skal se – at ungdommer sover for lite, og stadig mindre. Hensikten med læringsprogrammet her er å gi elevene kunnskap, øve dem i kritisk lesing av data og tekst, og i argumentasjon. I læringsløpet bruker vi utforskende arbeidsmåter, og den didaktiske modellen for arbeid med samfunnsaktuelle problemstillinger.
Vi knytter kommentarene og veiledningen til den didaktiske modellen, ved å henvise til stegene som er angitt på illustrasjonen og i teksten på modellsiden.
Forfatter
Vegard Havre Paulsen
Universitetet i Bergen.
Frede Thorsheim
Universitetet i Bergen.