Gi grunnlag for å forstå hvordan varmere klima kan gi mer avdamping og dermed mer skyer og regn.
Kondensasjon: Lære at luft inneholder vanndamp, at denne kan kondensere, og hva som gjør at vanndamp lett kondenserer.
Lære om testing som viktig del av kritisk tenkning.
Fordamping: Erfare og forstå at vanndamp kan være usynlig.
Vannets syklus: Forstå hvordan regnskyer lages av vann som er fordampet.
Engasjere
Klimaforskere sier det blir mer problemer med tørke når jorden blir varmere. Men kan varmere klima gi mer regn og nedbør? Vi skal gjøre eksperimenter så vi kan finne ut hvorfor det blir mer regn.
Vise bilde både av flomproblemer og tørke fra første time?
Når det blir dugg eller vanndråper på glassruter og gress: Hvor kommer vannet fra? Del og diskuter forslag i klassen.
Bilvindu uten dugg.
Bilvindu med dugg.
For lærer
Tenk-par-del: Samle inn ideer. Unngå konklusjon foreløpig. Hold oppe nysgjerrigheten.
Kontrastfull interessevekkende observasjon: Vise frem iskald vannflaske med dugg og glass med romtemperert vann uten dugg. Tenk-par-del på nytt!
Foreslå forklaring på forskjellen mellom flasken og glasset. Hvor kommer det lettest dugg, og når?
Flaske med dugg.
Glass med vann uten dugg.
For lærer
Diskusjon av forslag til variable: Lærer utfordrer på kjennetegn på stedene elevene foreslår (dogg på gress om morgenen: når morgenen er kald, dogg på bilvindu om kvelden: når luften kjennes fuktig og kald? Duggflekker på innsiden av bilvinduet der vi har tatt på vinduet; hvorfor?), og samler ideer: Dugg der det er kaldt, fuktig luft, overflaten ikke er ren).
6b. Kritisk testing av egne forslag til forklaringer om dugg og vann i luft
Kjerneaktiviteter
For lærer
Deling og sortering av forslag: Grupper legger frem sine resultater. Lærer noterer på e-tavle og noterer liknende resultater sammen.
Eksperiment med testing av egne forslag: Skriv ned forslag til hva som kreves for at det skal komme dugg. Diskutere hvordan ideene kan testes. Bruk et av forslagene og utfør testen.
For lærer
Be elevene dele ideer i klassen etter kort tid. Da får alle elever tilgang til flere ideer og kommer lettere videre. Skriv opp forslag på e-tavle. Identifiser to–tre testbare ideer.
Be elevene tenke igjennom: Hvordan teste at vann lettest kan være usynlig (i gassform) når det er varmt og kan bli til dråper igjen lettest når det er kaldt? Tenk-par-del inspirert av stikkord på tavle om dogg der det er kaldt, men kanskje selv om vannet ikke er veldig varmt? Klassediskusjon?
Kritisk eksperiment: Kan temperatur ha noe å si for hvor lett det blir dugg? Dere skal lage eksperiment slik at dere får testet følgende forklaringsforslag: «Det blir lettere dugg når luften er varm». Dere skal helle vann i noen glass, legge gladpack-plast over, og se om dere får dugg. Dere kan variere med varmt og kaldt vann, og variere med ingenting eller isbiter på plasten. Stemmer forslaget til forklaring? Finn på tester og gjør observasjoner. Lag en konklusjon som dere begrunner.
For lærer
Lærerdemonstrasjon av fordampning og regndannelse
Forslag til demonstrasjon: «Destillasjonsrør» med vann. Koke lenge nok til at glassrør blir så varme at de ikke dugger, og vi får usynlig vann i gassform i røret som så blir til vann i kald ende av røret. (Bilder: PxHere og Wikimedia Commons)
6c. Hvordan blir det regn?
Kjerneaktivitet
Se videoen Experiments for Kids – How to Make Rain. Diskuter i gruppen. Lag en forklaring av det dere ser på videoen: Det renner vanndråper ned fra lokket på glasset. Del og diskuter forslag i klassen.
For lærer
Introduksjon: Vannet i regnskyene kommer fra vann i havet og på bakken. Hvordan er det mulig? Hvordan oppstår skyer?
Klassediskusjon av elevenes ideer. Lærer oppsummerer elevenes ideer og knytter disse til en forklaring av vannets syklus. Hva skal til for at vi skal få mer regn? Vil fine soldager gi oss mer regn? Hva kan gjøre luften varmere?
(Hvis effekt av aerosoler skal vurderes: Hva kan gi mer partikler i luften?)
Mål: Styrke ny forståelse gjennom å anvende den og bruke naturfaglig språk til å forklare.
Diskutere i gruppen: Noen ganger så dere dugg på undersiden av plastfolien! Det var vann i bunnen av glasset. Mellom vannet og duggen var det luft. Vannet i duggen, hvor kom det fra? Vær kreativ og finn på forslag til forklaringer. Del og diskuter forslag i klassen.
For lærer
Deling og klassediskusjon: Kan vanndamp være usynlig? Vann i gassfasen er usynlig. Vanndamp er bitte små vanndråper og ikke vann i gassform. Det er normalt med vannmolekyler i luften, jf. begrepet luftfuktighet.
Arbeidsmåter for kritisk tenkning og argumentasjon i ungdomsskolen
Om ARGUMENT
Argument-metoden er resultatet av et forskningssamarbeid mellom Bergen kommune, Høgskulen på Vestlandet og Universitetet i Bergen. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd.