For lærer
Mål
Få trening i å legge merke til kilder når en finner informasjon, og få trening i å vurdere kilder til realfaglig informasjon kritisk
Engasjere
Håndsopprekning: Er alt i avisene på nett usant? Er alt i avisene på nett korrekt? Hvordan finne ut hva vi kan stole på at stemmer?
9a. Hvilke kilder stoler dere på?
Kjerneaktivitet
- Studerer tabellen sammen. Hvilke kilder stoler vi mest på? Lager egen liste med kilder, og sorterer etter ulike typer kilde: publisert forskning, forskeres personlige synspunkt, politikere, institusjoner, næringsliv, engasjerte personer, osv. Del og diskuter forslag i klassen.
- Finn sammen på enkle måter å markere tillit til kilder. Bruk disse til å markere tillit i tabellen. Del og diskuter forslag i klassen.
For lærer
Konklusjon
Studerer tabellen sammen.
- Konklusjon 1: Enighet om mer tørke.
- Konklusjon 2: Forskere sier klimaendring.
For lærer
Oppsummering
Læreroppsummering om kritisk tenkning
- Eksplisering av kritisk tenkning: Hvordan vurderer vi kilder? Oppsummering.
- Hva gjør vi når ulike kilder har ulike fakta eller meninger? Sammenlikne. Lettest når vi skriver ned det vi finner i en liten tabell.
Publisert 31.08.2021 –
sist endret 08.09.2021