For lærer
Mål
- Observere at luftfuktighet kan måles, og at luftfuktigheten kan variere, og øke der det er vann som kan fordampe.
- Observere at luftfuktighet øker når temperaturen øker og det er vann på bakken. Bedre forstå at økt temperatur kan gi høyere luftfuktighet og mer regn. Bevisstgjøre på verdien av å teste naturvitenskaplige hypoteser (jf. kritisk tenkning).
Kjerneaktiviteter
Lærerdemonstrasjon med måling av luftfuktighet
- Bruk datalogger til å måle luftfuktighet i et lukket kar.
- Vann kan fordampe og bli usynlig. Vis at våt pust mot måler gir rask økning i målt absolutt luftfuktighet.
- Tomt kar med vanlig inneluft: Måler i femten minutter.
- Legger inn f.eks. serviett tilsatt en spiseskje vann, måler videre i femten minutter.
- Diskusjon av grafen (grupper først?): Hvorfor økte måleverdiene?
Frede og Dankert sin testing (se graf): Målte først på relativ luftfuktighet i tørr kasse som vi la vått papir i etter halvannet minutt. Kanskje er det lettere for elevene å komme inn i dette hvis vi måler absolutt luftfuktighet (i hvert fall til å begynne med). Kanskje best ikke å snakke om forskjellen mellom relativ og absolutt luftfuktighet, og bare jobbe med absolutt luftfuktighet: mengde vann per liter luft (mer teknisk som gram per kubikkmeter eller massen av vanndamp per volumenhet).

7a. Utforskning av graf: Hvor mye usynlig vann er det i luften?
Kjerneaktivitet
Studere grafen fra demonstrasjonsforsøket med måling av luftfuktighet med våt klut i lukket kasse. Linjen med målinger går oppover. Lag en forklaring med egne ord. Prøv å få med hva som måles, og hvorfor linjen går oppover.
Lærerdemonstrasjon med effekt av oppvarming på luftfuktighet
- Demonstrasjon (elevforsøk hvis skolen har nok «værmålere»): Bygger på forrige demonstrasjon med en sensor som kan måle luftfuktighet i en boks med lokk. Når elevene har diskutert første måling med boks på bordet. Gjenta forsøket i to faser: først med boksen på romtemperert underlag. Be elevene diskutere oppgave 3.1 første del.
- Så gjøres det klart for å sette boksen på en varm ovn.
For lærer
Det er mulig å velge å måle relativ luftfuktighet, men absolutt luftfuktighet er nok lettere å forstå.
7b. Utforskning av hvordan varme påvirker luftfuktigheten
Kjerneaktivitet
Hvordan tror dere målingene vil endre seg når vi gjør samme forsøket, men setter boksen på en varm ovn? Hvorfor tror dere dette vil skje? Del og diskuter forslag i klassen. Forslag til mulige observasjoner og forklaringer (hypoteser) opp på tavlen.

For lærer
- Klassediskusjon: Hvordan kan vi måle eller teste hva som skjer?
- Gjennomføring av måling: Boksen settes på en varm ovn ca. 15 minutter.
- Hvis dere måler absolutt luftfuktighet og temperatur blir det lettere å diskutere sammenheng mellom temperatur og fordampning.
- Klassediskusjon av grafer med resultater. Hva er enhetene på aksene? Når øker luftfuktigheten fortest, når får luftfuktigheten høyeste verdi? (Ev.: Hvordan endrer temperaturen seg? Hvorfor?)


Frede og Dankert sin testing: Vi ser av grafen at absolutt luftfuktighet stiger fortere når det er høyere temperatur i boksen. (Ser også at temperaturen synker i starten. Kan det være fordi fordampning krever energi som tas fra luften slik at den blir kjøligere?)
Klassediskusjon om kritisk tenkning:
Kort klassediskusjon om hvorfor det er viktig å teste påstander om naturen med eksperimenter, og hvordan vi kanskje kan teste det med utstyret som ble brukt til demonstrasjonen.
For lærer
- Oppsummering om kritisk tenkning: Når noen kommer med påstander om noe i naturen er det alltid lurt å spørre om det er testet i eksperimenter eller mot gode måledata.
- Det er også lurt å sjekke om de som har greie på slike eksperimenter er enige om at eksperimentet er gjort på en god måte slik at resultatene blir til å stole på, dvs. om resultatene er repeterbare. Dette skal vi lære mer om en annen gang.
7c. Individuell oppsummering
Fordypningsaktivitet
Hva er forklaringen på at det kan tenkes å bli mer regn når det blir varmere klima på jorden? Lag en kort video eller fortellende tekst der du forklarer med egne ord. Bruk også bilder eller en tegning som viser hvordan du tenker at vannet kan bli til usynlig damp, og så til regndråper.
7d. Våre egne argument
Fordypningsaktivitet
Bruk gruppen sitt dokument med argument dere ville undersøke. Skriv inn fakta dere har lært om hvordan naturen lager regn. Skriv ned fakta under argument hvor dere tenker de passer.
Publisert 31.08.2021 –
sist endret 22.09.2023