For lærer
Mål
Få trening i å legge merke til kilder når en finner informasjon, og få trening i kritisk vurdering av kilder til realfaglig informasjon
Engasjere
Håndsopprekning: Er alt i avisene på nett usant? Er alt i avisene på nett korrekt? Hvordan finne ut hva vi kan stole på at stemmer?
9a. Hvilke kilder stoler dere på?
Kjerneaktivitet
- Skriv inn en liste med kildene gruppen i oppgave 8f i et elektronisk dokument.
- Sorterer listen med å flytte hver kilde inn under en av disse overskriftene:
- Publisert forskning, forskeres personlige synspunkt, politikere, institusjoner, frivillige organsisasjoner, næringsliv, engasjerte enkeltpersoner.
- Diskuter i gruppen hvilke av kildene dere stoler mest på? Del og diskuter forslag i klassen etterpå.
For lærer
Konklusjon
Se på elevenes tabeller basert på oppgave 8g .
- Konklusjon 1: Enighet om mer tørke.
- Konklusjon 2: Forskere sier klimaendring.
For lærer
Oppsummering
Læreroppsummering om kritisk tenkning
- Tydeliggjøring av kritisk tenkning: Hvordan vurderer vi kilder? Oppsummering.
- Hva gjør vi når ulike kilder har ulike fakta eller meninger? Vi prøver å sammenlikne. Det er lettes å sammenlikne ulike påstander om hva som er fakta når vi skriver ned det vi finner i en tabell.
Publisert 31.08.2021 –
sist endret 22.09.2023