For lærer
Mål
Relatere til elevenes interesser eller hverdag. Gjerne få frem at saken er viktig, samtidig som det er konflikt og uenighet om hva som er best å gjøre: «Hva tenker du?»
Lærer
- Presentere problemstilling: Klimaendringer: Blir det mer nedbør eller mer tørke? «Hva skjer egentlig med klimaet? Hvem har ansvar her? Hva kan vi gjøre? Hvem går dette utover? Mennesker? Dyr i naturen?»
- Informerer om oppdrag: Dere skal sette dere inn i synspunkt i saken og lage en presentasjon der dere forklarer egne synspunkt. Dere må ta med begrunnelser som støtter at global oppvarming gir mer nedbør, og at det ikke gjør det. Gruppen kan selv velge synspunkt og begrunnelser de vil undersøke.
- I prosjektet skal elevene også lære om kritisk tenkning og diskutere om fakta og meninger vi finner, stemmer.
For lærer
Lærer viser og forteller engasjerende historier fra media eller med en video.
1a. Mine tanker
Kjerneaktivitet
Foreslå ting dere synes er urettferdig eller galt. Hvilke fakta tror dere kanskje er feil? Lag noen spørsmål om ting de lurer på i saken.
For lærer
- Samtaleoppgave om elevenes egne tanker: Alle gruppene deler tankene sine etterpå. Lærer samler innspill på elektronisk tavle så de kan tas frem senere. Vi skal i løpet av prosjektet prøve å finne ut av ting vi er usikre på.
- Håndsopprekking i klassen: Ja/nei/vet ikke: Tror du det har regnet mer de siste årene enn det gjorde for noen tiår siden, da foreldrene deres var barn?
1b. Tanker om konsekvenser
Kjerneaktivitet
Hvorfor er mange ungdommer bekymret for klimaendringer? Og hva tenker de som ikke støtter meningene deres? Del etterpå med klassen.
For lærer
Bruk
tenk-par-del: Få frem elevenes kjennskap til ulike konsekvenser av klimaendringer, synspunkt og argument. Noe av dette kan brukes til elevmedvirkning i hva som blir tatt opp i prosjektet: fakta, fag, argument og følelser og etikk knyttet til mulige konsekvenser.
1c. Komme i gang
Kjerneaktivitet
- Lag et delt digitalt dokument for gruppen som dere også deler med lærer.
- Skriv inn ulike forslag til hva dere er mest interessert i å jobbe med i saken.
- Skriv også inn fakta dere hører og lærer. Husk å skriv kilde når dere skriver inn fakta.
For lærer
Ressurser
-
- Nesten ikke uenighet om at det er en endring i klima?
- Noe uenighet om klimaendringene er menneskeskapte?
- Uenighet om alvorlighetsgrad: Hvor radikale tiltak vil vi ha?
- Uenighet om ansvar og hvem som skal ta tak: Jeg selv, alle, politikere, næringslivet eller land med store utslipp?
Kilde: https://yougov.no/news/2019/09/16/internasjonal-undersokelse-folk-flest-er-bekymret-/
Typiske synspunkt i klimasaken
- Klimaendringer er ikke entydig dokumentert.
- Det er ikke klart at endringer i klima skyldes menneskers utslipp av klimagasser.
- Ikke menneskeskapt (det er konspirasjon pga. økonomi, det er lite ekstra CO2).
- Vi vet ikke om det er menneskeskapt (hevder usikkerheter i modeller, endringer kan være naturlige).
- Det teller ikke hva vi i Norge gjør når store land ikke gjør så mye, dyre tiltak er derfor tull.
- Det er endringer i klima, og disse skyldes særlig menneskers utslipp av klimagasser.
- Klimaendringene blir ikke så store at det krever store tiltak.
- Klimaendring er et mindre problem enn andre problem (jf. synspunkt til Bjørn Lundborg).
- Vi bør heller drive klimatilpasning.
- Ny teknologi og markedsøkonomi vil gjøre at vi oppfyller Parisavtalen.
- Klimaendringene krever sterkere tiltak og politiske grep.
- Klimaendringene krever at vi alle må bidra gjennom egne forbruksvalg og politiske endringer.
Uttørket myr i Sør-Norge sommeren 2018 (Foto: Dankert).
Publisert 31.08.2021 –
sist endret 21.09.2023